Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Sluiten

Meest gestelde vragen

Wij krijgen dagelijks veel verschillende vragen. Om u te helpen hebben we deze meest gestelde vragen in een aantal categorieën bij elkaar gebracht. Op deze manier kunt u zelf snel het antwoord u uw vraag vinden. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Belt of mailt u ons gerust.
Algemeen

Waarom wordt er zoveel veranderd?

De maatschappij verandert snel op dit moment. Dit heeft gevolgen voor u én voor ons. Er zijn steeds andere regels en wetten waar wij ons aan moeten houden en waar u dan weer de gevolgen van merkt. De gemeenten, Saver maar ook u; we kunnen niet anders dan in die trein mee te rijden. Ook verandert de technologie erg snel. We zijn ook een bedrijf dat deze ontwikkelingen op de voet wil volgen.

Wat doen jullie zelf aan de verbetering van het milieu?

Het Saver kantoor is energieneutraal. De zonnepanelen op het dak van ons kantoor en de warmtepomp leveren daar een bijdrage aan. Daarnaast vangen we het regenwater op in een heel groot bassin onder onze parkeerplaats voor het wassen de voertuigen. Ons kantoor is afvalvrij. Dat betekent dat wij door het consequent scheiden van afval eigenlijk geen restafval meer hebben. Dit afvalvrije kantoor promoten wij ook bij scholen en bedrijven.

De routes die onze vuilniswagens rijden zijn zo berekend dat we zo efficiënt mogelijk rijden. De brandstof die we gebruiken, stoot nu al de helft minder CO2 uit. En onze leveranciers komen daar waar mogelijk uit de regio.

Afval scheiden

Ik wil wel beter afval scheiden, maar ik weet niet hoe?

Wat hoort nu precies in welke bak of zak. Dat is niet altijd even duidelijk. Als u het niet weet, kunt u het opzoeken op de website van Saver bij Wat hoort Waar. Daar vindt u per afvalstroom een pagina met informatie. Op www.samenaandebak.nl kunt u in de zoekbalk het product intypen. U krijgt dan het antwoord.

Waarom doen jullie niet aan nascheiden?

Binnen de Saver gemeenten vragen we de inwoners het afval thuis te scheiden. De reden hiervan is dat uw afval dan beter te gebruiken is als grondstof voor nieuwe producten. Nascheiden kan alleen in speciale fabrieken. Veel afval, wat daar komt is vervuild en kan dus niet meer als grondstof worden hergebruikt. Dat wordt dan verbrand en dat is een dure manier om van je afval af te komen. We realiseren ons dat het voor u soms lastig is om precies te weten wat waar moet. Op de website www.Samenaandebak.nl en het item Wat hoort Waar op Saver.nl vindt u diverse tips en lijsten voor uw al uw vragen.

Waarom moet ik thuis scheiden en kan ik niet gewoon alles bij elkaar gooien?

Om afval als nieuwe grondstof te kunnen gebruiken moeten de verschillende stromen zo schoon mogelijk aangeboden worden bij de verwerker. U kunt zich voorstellen als we papier, plastic, etensresten en restafval allemaal bij elkaar gooien het een grote brij van afval wordt.  Deze brij is zo vuil dat er van scheiding en hergebruik geen sprake meer is.  Sommige gemeenten doen aan nascheiden. Dat betekent dat bepaalde stromen (rest, gft en kunststof) bij elkaar mogen. Het gft is dan zo vervuild dat daar geen compost meer van gemaakt kan worden. Bovendien kost nascheiden ook veel geld en de fabrieken waarin dat kan, zijn op een hand te tellen. Voor het maken van nieuwe producten willen we zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande producten en niet steeds fossiele grondstoffen gebruiken. Als u daarover meer wil weten verwijzen we u graag door naar Nederland Circulair. Zie ook ons antwoord bij de vraag over nascheiden.

Minicontainers

Ik heb een rode kaart aan mijn container omdat mijn container te zwaar zou zijn?

Onze wagens zijn uitgerust met een beveiliging tegen overbelasting. De container wordt opgepakt met een arm aan de zijkant van de vuilniswagen of aan de achterzijde gehangen door een belader. Is uw container zwaarder dan 75 kilo dan kan deze niet door het systeem worden opgetild en krijgt de chauffeur in de cabine daar een melding van. De enige mogelijkheid voor onze chauffeur om u daarvan in kennis te stellen, is een rode kaart aan uw container te hangen. De oplossing voor deze vervelende situatie is dat u uw container deels leeg moet maken en de volgende keer opnieuw moet aanbieden.

Hoe weet ik of mijn container te zwaar is?

Een container van 75 kilo of zwaarder is al bijna niet meer verrijdbaar. Dat moet u dus al gemerkt hebben voordat u de container aan de straat zette. Als u de container zelf moeilijk meer kunt verplaatsen kunt u er van uitgaan dat deze te zwaar is.

Mijn container is niet geleegd! Wat moet ik doen?

Kijkt u eerst in eigen afvalkalender op de website of de afvalwijzer app of de dag van ophalen wel klopt. Heeft u de container wel op tijd buiten gezet? Klopt de dag en de tijd dan kan het zijn dat er bij ons iets is misgegaan. Belt u dan naar de Servicelijn 0165 597777. We komen uw container alsnog legen.

Ik wil een ander formaat container?

Wij kunnen voor u op afspraak een grotere of een kleinere container verzorgen. Daar zitten echter wel kosten aan verbonden. Zie daarvoor Link website. Soms vindt er een containerwisselactie plaats naar aanleiding van een actie van een gemeente. Deze kan dan gratis zijn, als de gemeenteraad dit beslist.

Mijn container stinkt! Kan ik dat voorkomen?

Stank wordt veroorzaakt door rottend materiaal. Hoe beter u het afval scheidt hoe minder stank u zal ervaren. Ook het goed leegmaken van pakken en zakjes en het eventueel uitspoelen daarvan, helpt tegen stank. Wellicht heeft u de mogelijkheid om uw containers eens helemaal schoon te maken.

Met warm weer heb ik snel last van maden in mijn container. Hoe los ik dat op?

Probeert u eens een van de volgende huis-tuin-en-keukentips tegen maden in uw afvalcontainer:

  1. Hang een takje hedera (klimop) in uw container. Maden kunnen hier niet tegen.
  2. Hang een bosje lavendel in uw container. Dat ruikt lekker en maden hebben hier een hekel aan.
  3. Zet het deksel op een kier. Maden houden niet van lucht en licht.

Mijn minicontainer is kapot / gestolen. Wat moet ik doen?

Als uw container gestolen is doet u daarvan aangifte bij de politie. Met dit aangifte-bewijs kunt bij Saver een andere container aanvragen. U moet hiervoor wel betalen. Met uw aangifte en het betalingsbewijs van Saver kun u deze kosten verhalen op uw verzekering.

Als uw container kapot is, kunt u bellen naar de Servicelijn van Saver. Wij zorgen er dan voor dat uw container wordt gemaakt of vervangen. Dit is in de meeste gevallen gratis. Als wij kunnen aantonen dat u moedwillig uw container kapot gemaakt heeft brengen wij de kosten wel in rekening.

Tips:

  • Kijk eerst goed rond in uw straat of uw container misschien ergens anders staat.
  • Heeft u een straat of buurt app, vraag het dan in de app. Misschien heeft iemand anders per ongeluk uw container meegenomen.
  • Zorg dat uw container altijd goed herkenbaar is. Iedere container hoort een adressticker te hebben. Het kan zijn dat uw sticker er niet meer opzit. U kunt gratis telefonisch een nieuwe sticker aanvragen bij de Servicelijn van Saver.

Welke minicontainer gebruik ik voor welke afvalstroom?

We kennen vier kleuren containers of containerdeksels. Groen is voor GFT+E, blauw staat voor papier, in de oranje container zamel je kunststof verpakkingsmaterialen en drankenkartons in en de grijze is voor het restafval. Het is belangrijk dat u het afval in de juiste container gooit. Veel afval in een verkeerde bak verstoort het recyclen van de afvalstroom en hele partijen worden daardoor afgekeurd. het moet dan gestort worden als restafval en dat is duur. Bovendien staan er boetes op het verkeerd gebruik van de containers. U kunt een boete krijgen als u bijvoorbeeld restafval in uw gft-container gooit.

Ik heb mijn afval in de verkeerde container gegooid. Wat nu?

  • Wij vragen van de inwoners om te allen tijde de container te gebruiken waar hij voor bedoeld is. Dat betekent dat het juiste afval in de juiste bak gaat. Heeft u per ongeluk toch het afval in de verkeerde container gegooid, probeert u het dan er uit te halen.
  • Het afval dat wij storten wordt gescand bij de verwerker. Zitten er bijvoorbeeld plastic zakken in de GFT+E container dan wordt de hele partij afgekeurd.
  • Wij weten dan uit welke wijk dit afval komt en vervolgens kunnen we deze wijk onderwerpen aan een sorteeranalyse. Een gespecialiseerd bedrijf pluist het afval minutieus uit. Vervolgens zal een BOA de bakken in de wijk controleren en kunnen er zelfs boetes uitgedeeld worden.
Containerwissel Roosendaal 2020

Inwoners van de gemeente Roosendaal krijgen de mogelijkheid om eenmalig hun containers om te wisselen voor een ander formaat. Dit is een tijdelijke gratis actie vanwege de wijziging van de inzamelfrequentie van restafval, dat nu eens per vier weken plaatsvindt. U heeft deze informatie ook per brief thuis ontvangen. Hieronder vindt u nogmaals alle informatie. Heeft u andere vragen, belt of mailt u dan onze Servicelijn: 0165 597 777 / info@saver.nl.

Wanneer kan ik meedoen aan deze gratis omwisselactie?

Vanaf 4 mei 2020 kunt u zich via de website van Saver (dus alleen digitaal) aanmelden voor de omwisselactie. Dit kan tot 17 mei 2020.

Mag ik na 17 mei 2020 ook nog mijn container omwisselen?

U mag altijd een aanvraag doen voor een containerwissel, alleen is deze wissel dan niet gratis. De kosten voor het omwisselen van een container bedragen € 30,59 per container.

Hoe werkt dat met zo’n digitale antwoordkaart?

- Ga naar de internet koppeling www.saver.nl/antwoordkaart

- Voer uw postcode in

- Voer de in de brief vermelde unieke inlogcode in (deze code dient zoals vermeld in de brief (met hoofletter en kleine letter) ingevoerd te worden)

- Controleer, wanneer u bent ingelogd, of uw adresgegevens die in beeld komen, kloppen.

- Kies van welke container(s) u het volume wilt wijzigen. Het gaat om de volgende mogelijkheden:

RESTAFVAL  van 140 liter naar 240 liter  /   van 240 liter naar 140 liter
GFT+E           van 140 liter naar 240 liter
PAPIER          van 140 liter naar 240 liter

-  U kunt uw e-mailadres in de aanvraag doorgeven om uw keuze per e-mail bevestigd te krijgen.

-  U kunt uw keuze bevestigen door op te slaan. 

-   Uw aanvraag wordt verwerkt.

Ik heb een containerwissel aangevraagd, maar ik wil dit voor 17 mei 2020 nog wijzigen. Kan dat?

Indien u, nadat u uw keuze kenbaar gemaakt heeft, deze toch wil wijzigen, dan kunt u dat tot 17 mei 2020 kosteloos doen. U dient hiervoor opnieuw in te loggen met de eerder gebruikte, unieke inlogcode.

Kan ik ook eenzelfde formaat nieuwe container bestellen?

Deze actie is alleen geldig om uw container om te wisselen voor een container met een ander formaat, is eenmalig gratis en kan alleen binnen de gestelde periode gebeuren. Als er iets mis is met uw huidige container, dan kunt u de Servicelijn van Saver bellen en vertellen wat er aan de hand is. Wij kijken dan of uw container gerepareerd kan worden of moet worden vervangen. In de meeste gevallen (als het bijvoorbeeld gaat om slijtage) is dat gratis. Als de container aantoonbaar moedwillig is vernield, zijn hier wel kosten aan verbonden.

Wanneer wordt mijn container omgewisseld?

Saver inventariseert eerst wat de inwoners van de gemeente Roosendaal willen. Dan weten we hoeveel containers we moeten bestellen en hoeveel we er kunnen hergebruiken. Een containerwissel betekent namelijk niet dat u een gloednieuwe container krijgt. Wij nemen de container in en reinigen deze goed. Indien nodig wordt de container gerepareerd en voorzien van een nieuwe chip. Daarna wordt de container bij een andere inwoner geplaatst. Dit plaatsen gebeurt na de zomervakantie. U krijgt bericht wanneer uw container wordt omgewisseld, als u dat op tijd (dus voor 17 mei 2020) heeft aangevraagd. In de brief staat ook aangegeven dat u uw container leeg en schoongemaakt aan de straat dient te zetten.

Ik heb geen computer. Hoe kan ik dan toch een containerwissel aanvragen?
Inwoners die geen computer hebben, kunnen bellen met de Servicelijn. Zij worden door een van onze medewerkers geholpen. Houdt u wel rekening met langere wachttijden aan de telefoon. Onze medewerkers moeten samen met u de hele procedure doorlopen en checken en dit kost uiteraard tijd. Om lang wachten te voorkomen, kunt u bijvoorbeeld ook een familielid, die wel een computer heeft, vragen dit voor u te doen.

Waarom zou ik mijn container(s) willen omwisselen?

Misschien heeft u de afgelopen maanden wel gemerkt dat u meer en beter afval bent gaan scheiden, omdat uw restafvalcontainer minder vaak geleegd wordt. Het kan zijn dat u na vier weken met een overvolle restafvalcontainer zit en dat u graag van een kleinere (140 liter) container naar een grotere (240 liter) restafvalcontainer wilt overstappen.
Maar misschien scheidt u wel zo goed dat u heel veel ruimte overhoudt in uw 240 liter restafvalcontainer en dat u graag een kleiner exemplaar wil, omdat die grote toch maar in de weg staat. Zo kunnen er bijvoorbeeld ook mensen zijn die GFT+E heel consequent apart houden en er nu achter komen dat een grotere GFT+E-container toch gemakkelijker zou zijn. Vandaar dat wij u diverse opties aanbieden, zodat u uw afval optimaal kunt scheiden.

Ik wil niets omwisselen. Wat moet ik dan doen?
Als u geen enkele container om wilt wisselen, hoeft u helemaal niets te doen. De situatie blijft dan zoals deze is.

Wat betaal ik per lediging voor een grote of kleine restafvalcontainer?

Voor het aanbieden van restafval betaalt u per keer dat uw container wordt leeggemaakt.
De kosten hiervoor zijn:
- € 3,85 per lediging voor een 140 liter container (klein)
- € 6,60 per lediging voor een 240 liter container (groot)

Wat betaal ik per lediging voor een grote of kleine GFT+E- of papiercontainer?
Het aanbieden van GFT+E-afval, papier, plastic verpakkingen en drankenkartons is GRATIS.


Waar kan ik terecht voor meer informatie over mijn jaarlijkse kosten voor afval?
Met de gedifferentieerde tarieven (diftar) die de gemeente toepast, betaalt u een vast bedrag aan afvalstoffenheffing. Meer informatie hierover vindt u op: www.rsdaandebak.nl/afvalstoffenheffing. 

 

 

Saverpassen
Ieder huisadres in de gemeente Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal en Woensdrecht heeft een Saverpas. Met deze pas kunt u o.a. gebruik maken van de verschillende diensten van Saver. De Saverpas is adresgebonden en kan niet uitgeleend worden.


Wie krijgen er allemaal twee nieuwe Saverpassen?

Ieder huisadres in de gemeente Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal en Woensdrecht krijgt twee nieuwe Saverpassen thuisgestuurd. Dit geldt dus niet voor bedrijven in de bovengenoemde vier gemeenten. Deze behouden de oude Saverpas (met oranje vlinder erop).

Moet ik de nieuwe Saverpassen eerst activeren voordat ik ze kan gebruiken?

Nee, dat hoeft niet. U kunt ze direct in gebruik nemen.

Wat doe ik met mijn oude Saverpas?

Gooit u uw oude pas alstublieft bij het restafval, want deze bestaat niet alleen uit plastic.

Waarom krijgt iedereen twee nieuwe Saverpassen?

Huishoudens bestaan vaak uit meer dan één persoon, dus het is handig om meerdere passen beschikbaar te hebben. Daarnaast kan het wellicht helpen om de passen op verschillende plekken (auto, portemonnee, etc.) te bewaren. Ook zijn er steeds meer zaken waarbij u uw Saverpas nodig heeft.
Daarnaast zijn de nieuwe Saverpassen steviger en gaan hierdoor langer mee.

Waarom zien de nieuwe Saverpassen er anders uit dan de oude Saverpas?

De nieuwe Saverpassen zijn voorzien van een nieuw ontwerp, zodat u duidelijk kunt zien welke de oude pas is en welke de nieuwe passen zijn.


Kan ik nu ik twee Saverpassen heb, ook twee keer zo vaak gebruik maken van de diensten van Saver?

Nee, dat kan niet. De diensten van Saver zijn gekoppeld aan uw adres. Als met de ene pas iets gedaan wordt, wordt dat meteen ook op de andere pas geregistreerd. Indien u bijvoorbeeld met één Saverpas zakken heeft afgehaald bij een automaat, duurt het ook met de andere pas eenzelfde periode voordat er weer een rol zakken wordt uitgegeven.


Waar kan ik de Saverpassen allemaal voor gebruiken?

Inzage aantal ledigingen of stortingen
Met uw Saverpasnummer (én uw postcode en huisnummer) kunt u hier inzage krijgen in het aantal ledigingen van uw restafvalcontainer aan huis of het aantal aanbiedingen bij een ondergrondse restafvalcontainer.
Milieustraat / Grondstoffencentrum
Met de Saverpassen krijgt u toegang tot de milieustraat of het Grondstoffencentrum binnen uw gemeente. Bij de milieustraten in Bergen op Zoom en Woensdrecht betaalt u ook met de Saverpas met behulp van de tikken op uw pas. Voor het Grondstoffencentrum Roosendaal/Halderberge is de Saverpas alleen nodig voor de toegang. Omdat deze gemeenten niet meer met tikken werken, rekenen de inwoners daar de betaalde stromen af met hun pinpas.
Ondergrondse container(s)
Indien uw adres aangesloten is op een ondergrondse container(s), dan kunt u met behulp van uw Saverpassen uw afval daarin weggooien. Voor het aanbieden van restafval betaalt u per keer een bepaald bedrag. Hoeveel dit is, is per gemeente verschillend. Het weggooien van textiel, papier, plastic verpakkingsafval, drankenkartons en blik is gratis. Alle ondergrondse containers (behave de glascontainer) zijn beveiligd en kunnen alleen met een Saverpas geopend worden. Deze beveiliging is noodzakelijk omdat kinderen er in kunnen vallen of klimmen.
Kunststofzakkenautomaten
Met een Saverpas kunt u één keer per maand (in de gemeente Roosendaal twee keer per maand) gratis een rol met speciale plastic zakken uit de automaat halen. De zakkenautomaten staan alleen in de gemeente Bergen op Zoom, Halderberge en Roosendaal. Wilt u weten waar? Kijk dan hier (link toevoegen). In de gemenete Woensdrecht staan geen zakkenautomaten.
De zakken uit de automaten kunt u gebruiken om uw plastic verpakkingsmateriaal, drankenkartons en blik in te verzamelen en aan te bieden voor de huis-aan-huis inzameling (gemeenten Roosendaal en Halderberge), of weg te gooien in de boven- en ondergrondse container(s) voor kunststof (gemeenten Bergen op Zoom, Roosendaal en Halderberge).


Kan ik tikken bijkopen op mijn Saverpassen?

Het tikkensysteem op de Saverpassen geldt alleen voor inwoners van Bergen op Zoom en Woensdrecht (en dus niet voor inwoners van de gemeenten Halderberge en Roosendaal). Woont u in Bergen op Zoom of Woensdrecht? Dan krijgt u aan het begin van het jaar nieuwe tikken op uw pas gezet. Met deze tikken krijgt u toegang tot de betaalde route op de milieustraat van uw gemeente. Wanneer uw tikken op zijn, kunt u tikken bijkopen. Dit kan via een pinbetaling op de milieustraat zelf en het kantoor van Saver aan de Stepvelden 8 in Roosendaal.

Waarom kunnen inwoners van de gemeenten Halderberge en Roosendaal geen tikken bijkopen op de Saverpassen?

In Roosendaal en Halderberge wordt een ander systeem gehanteerd. Via de Saverpassen worden alleen het aantal ledigingen van een restafvalcontainer of het aantal stortingen in een ondergrondse restafvalcontainer geregistreerd ten behoeve van de afvalstoffenheffing. Op het Grondstoffencentrum wordt niet met tikken afgerekend, maar met euro’s (via uw pinpas) per kg (grof) huishoudelijk restafval en dakleer.

Hoeveel kosten extra tikken op mijn Saverpassen?

Binnen de gemeente Bergen op Zoom krijgen inwoners aan het begin van het jaar 6 tikken op hun Saverpassen. Zijn de tikken op, dan kunnen deze bijgekocht worden voor € 25,35 per tik. Binnen de gemeente Woensdrecht krijgen inwoners aan het begin van het jaar 3 tikken op hun Saverpassen. Zijn de tikken op, dan kunnen deze bijgekocht worden. Dit kost u voor de 4e tik € 15,- de 5e en 6e tik zijn € 30,- en bij 7 of meer tikken kost u dit € 50,- per tik.

De prijs en het aantal tikken op de Saverpas zijn bepaald door de gemeente waarin u woonachtig bent.

 

Hoe werken de Saverpassen?

Ook in de nieuwe Saverpassen zitten een chip en een antenne. Wanneer de Saverpas dicht bij één van onze lezers wordt gehouden, wordt met deze antenne de pas van stroom voorzien. Hierdoor wordt de chip geactiveerd en geeft deze een code door aan de paslezer en kan gebruik worden gemaakt van de betreffende dienst. Maakt u daarom alstublieft geen gaten in de passen of knip deze niet bij om ze ergens aan te kunnen bevestigen. De passen zullen hierdoor niet meer werken. We zijn in dit soort gevallen genoodzaakt om kosten in rekening te brengen voor de vervanging ervan. Voor inwoners van Roosendaal kost een nieuwe pas € 10,-, inwoners van de andere drie gemeenten betalen € 15,-.
Indien u de Saverpas gebruikt voor een ondergrondse restafvalcontainer, milieustraat, Grondstoffencentrum of zakkenautomaat, wordt dit gebruik door de paslezer doorgegeven en op onze servers geregistreerd. Hierdoor kunnen wij uw tikkensaldo bijhouden, of het gebruik van de ondergrondse restafvalcontainer doorgeven voor de afvalstoffenheffing. Op de pas zelf wordt geen informatie opgeslagen.

(Een van) mijn Saverpas(sen) is kwijt of gestolen. Wat moet ik doen?

Dit dient u zo spoedig mogelijk bij Saver te melden. Dit kan telefonisch via (0165) 597 777 of per mail via info@saver.nl. Wij blokkeren uw Saverpas dan, zodat deze niet meer gebruikt kan worden. Oneigenlijk gebruik van de Saverpas komt tot 1 werkdag na melding bij Saver voor uw rekening. Na blokkering van uw Saverpas kunt u een nieuwe Saverpas via de centrale balie van uw gemeente aanvragen. Deze procedure kan ongeveer twee weken in beslag nemen. De kosten voor het aanvragen van een nieuwe Saverpas verschilt per gemeente. Voor inwoners van Roosendaal kost een nieuwe pas € 10,-, inwoners van de andere drie gemeenten betalen € 15,-.


(Een van) mijn Saverpas(sen) is kapot. Wat moet ik doen?

Is uw Saverpas kapot (gescheurd of gebroken) en daardoor niet meer werkend? Dan kunt u contact opnemen met uw gemeente. Hier kunt u tegen betaling een nieuwe Saverpas aanvragen. Voor inwoners van Roosendaal kost een nieuwe pas € 10,-, inwoners van de andere drie gemeenten betalen € 15,-. Deze procedure kan maximaal twee weken in beslag nemen. Werkt alleen de chip op de pas niet meer, dan is deze procedure gratis. Sommige mensen maken ook een gaatje in de Saverpas om hem bijvoorbeeld aan een sleutelhanger te hangen. Hierdoor zorgt u er voor dat de pas niet meer bruikbaar is. Ons advies is dan ook om dit niet te doen.


Wat doe ik met mijn Saverpassen na verhuizing?

De Saverpassen zijn adresgebonden, hetgeen inhoudt dat u als bewoner van dit adres aansprakelijk
bent voor alle handelingen die met de passen verricht worden. Het is niet toegestaan uw passen uit te lenen aan derden. Indien u gaat verhuizen, dienen de Saverpassen in de woning te worden achtergelaten. Doet u dit bij voorkeur in de meterkast van de woning.
Als nieuwe bewoner van een bepaald adres, bent u verplicht om te controleren of de twee Saverpassen aanwezig zijn. Vanaf de sleuteloverdracht bent u namelijk verantwoordelijk voor het gebruik van de passen. Na de sleuteloverdracht kunt u uw tikken (in Bergen op Zoom en Woensdrecht) laten aanpassen via uw gemeente. Heeft de vorige bewoner geen Saverpassen achtergelaten? Dan kunt u, na het voorleggen van uw verhuisbericht, twee nieuwe passen aanvragen via de centrale balie van uw gemeente. Deze procedure kan ongeveer twee weken in beslag nemen.
Bewoners van een nieuwbouwwoning krijgen de Saverpassen automatisch toegezonden wanneer zij containers voor de woning aanvragen.


Kan de procedure voor het aanvragen van nieuwe Saverpassen niet wat eenvoudiger?

Op dit moment werken wij voor u aan een nieuwe, digitale en gemakkelijker manier om nieuwe Saverpassen aan te vragen via mijn.saver.nl. Deze is momenteel echter nog niet gereed. Wij houden u hiervan via onze gebruikelijke kanalen (www.saver.nl, de Afvalwijzer app of onze Facebookpagina) op de hoogte.


Ik heb een vraag die ik hier niet terug kan vinden. Waar kan ik terecht voor meer informatie?

Voor meer informatie over de Saverpassen kunt u tijdens kantooruren (van 8.00 tot 16.30 uur) ook terecht bij de Servicelijn van Saver, tel. (0165) 597 777. Houdt u in beide gevallen uw Saverpasnummer en postcode bij de hand.

Blik bij plastic en drankenkartons (PBD)

Vanaf wanneer mag ik het blik bij het plastic verpakkingsafval en drankenkartons doen?
Dat mag vanaf nu!

Waarom moeten Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) bij elkaar?
Deze drie afvalstromen worden bij de afvalverwerker weer van elkaar gescheiden. Daarna wordt elke stroom apart gerecycled tot nieuwe producten.

Waar kan ik mijn verzamelde Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) kwijt?
U kunt deze drie afvalsoorten altijd kwijt in (bovengrondse of ondergrondse) verzamelcontainers voor Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) in de wijk.
In de gemeenten Halderberge, Bergen op Zoom en Roosendaal staan op diverse plaatsen speciale zakkenautomaten, waaruit u, met uw Saverpas, een rol zakken kunt halen.
In de gemeenten Halderberge en Roosendaal worden deze zakken eens in de twee weken huis-aan-huis ingezameld. In Bergen op Zoom en Woensdrecht kunt u de volle zak naar een verzamelcontainer voor PBD in de wijk brengen. In deze gemeenten halen wij de zakken namelijk niet huis-aan-huis op.

Heb ik mijn Saverpas nodig om mijn Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) weg te brengen naar een verzamelcontainer in de wijk?
Bij ondergrondse containers voor Plastic, Blik en Drankenkartons heeft u altijd uw Saverpas nodig om de klep te kunnen openen. Dit is een veiligheidsmaatregel. Bij bovengrondse containers heeft u uw Saverpas niet nodig.

Moet ik betalen als ik Plastic, Blik en Drankenkartons naar een verzamelcontainer breng?
Nee, u hoeft hiervoor niet te betalen.

Worden het Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) aan huis opgehaald?
Alleen in de gemeenten Halderberge en Roosendaal worden de speciale zakken voor het Plastic, Blik en Drankenkartons eens in de twee weken huis-aan-huis ingezameld. Op onze Afvalwijzer app of bij Afvalkalender op deze website kunt u zien wanneer wij hiervoor langskomen.
In Bergen op Zoom en Woensdrecht kunt u de zakken naar een verzamelcontainer voor Plastic, Blik en Drankenkartons in de wijk brengen. In deze gemeenten halen wij de zakken niet huis aan huis op.

Waar kan ik terecht voor de speciale zakken uit de zakkenautomaten om het Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) in te verzamelen?
U kunt hier zien waar de zakkenautomaten in de verschillende gemeenten staan
Gemeente Roosendaal
Gemeente Halderberge
Gemeente Bergen op Zoom
In de gemeente Woensdrecht staan geen speciale zakkenautomaten.

Hoe vaak kan ik zakken uit de zakkenautomaten halen?
Inwoners van de gemeenten Halderberge en Roosendaal kunnen tweemaal per maand een rol zakken uit de automaat halen.
Inwoners van de gemeente Bergen op Zoom kunnen eenmaal per maand een rol zakken uit de automaat halen.
In de gemeente Woensdrecht staan geen speciale zakkenautomaten.

Moet ik betalen voor de zakken uit de zakkenautomaten?
Nee, u betaalt niets hiervoor. U heeft uw Saverpas alleen wel nodig om de automaat te activeren.

De speciale zakken uit de zakkenautomaten gaan zo snel kapot. Wat kan ik hiertegen doen?
Na de zomervakantie van 2020 worden de nieuwe, steviger soort zakken gebruikt. We maken onze voorraad zakken op. U kunt tot die tijd bijvoorbeeld twee zakken in elkaar gebruiken om scheuren te voorkomen. Ook is het raadzaam om de zakken niet te vol te doen.

Hoe kan ik ruimte besparen bij het verzamelen van dit PBD-afval voordat ik het wegbreng naar een verzamelcontainer?
U kunt drankenkartons zo goed mogelijk uitknijpen en zo klein mogelijk opvouwen.
Het is niet de bedoeling om lege blikken te vullen met plastic of opgevouwen drankenkartons. Deze kunnen dan namelijk bijna niet meer gescheiden worden.

Waarom kan ik mijn blik niet langer naar de glasbak brengen?
Het samen inzamelen in de zakken is gemakkelijker voor u als inwoner. Daarnaast is de techniek om te scheiden verbeterd, waardoor het plastic, blik en drankkartons gemakkelijk van elkaar gescheiden kunnen worden. Dit wordt dan tot nieuwe producten gerecycled.

Hoe weet ik of ik mijn blik nog in de glasbak mag gooien of niet?
Op het moment dat de lila streep op de glasbakken is weggehaald en de drie inwerpopeningen weer voorzien zijn van stickers voor alleen gekleurd en wit (transparant) glas, kunt u uw blik niet langer in deze glasbak weggooien.

Wat gebeurt er als ik mijn blik toch in de glasbak weggooi?
Dan vervuilt u een schone grondstof. Het betekent dat het glas minder goed gerecycled kan worden tot nieuw glas en dat is uiteraard zonde. Ook het blik dat dan tussen het glas zit, kan niet meer gerecycled worden.

Waar kan ik meer informatie vinden over wat er precies bij blik hoort?
U kunt hiervoor terecht op deze website, onder Wat hoort waar.
Ook kunt u terecht op onze campagne-website samenaandebak.nl

Waar kan ik meer informatie vinden over wat er precies tot het plastic verpakkingsafval behoort?
U kunt hiervoor terecht op deze website, onder Wat hoort waar.
Ook kunt u terecht op www.samenaandebak.nl

Waar kan ik meer informatie vinden over wat er wel of niet bij drankenkartons hoort?
U kunt hiervoor terecht op deze website, onder Wat hoort waar.
Ook kunt u terecht op www.samenaandebak.nl

Ik heb een vraag die ik hier niet terug kan vinden. Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Voor meer informatie over de inzameling van Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) kunt u tijdens kantooruren (van 8.00 tot 16.30 uur) ook terecht bij de Servicelijn van Saver, tel. (0165) 597 777.